Az idegentől ösztönösen félünk. Gondoljunk csak azokra az időkre, amikor az emberek elkezdtek újságot olvasni vagy megjelent a rádió, a tévé, végül az internet. Nagyon sokan rettegtek attól, hogy mindez demenciát vagy más, hasonló negatív következményeket okoz.
Az ipari forradalmaktól is rettegtek
A hozzáállás teljesen azonos volt az ipari forradalmak idején megjelenő újításokkal szemben. A gépek megjelenése álmatlan éjszakákat hozott, mert az emberek attól féltek, hogy elveszik a megélhetésüket, ezzel ellehetetlenítve az életüket. Kár lenne tagadni, hogy mindez nagy változásokat hozott, és vannak olyan szakmák, amelyek szinte teljesen kihaltak.
De ezzel párhuzamosan újabbak iránt merült fel az igény, a meglévők átalakultak, kibővültek vagy specializálódtak. Ebből a szempontból a jelenlegi kor különösen nagy aggodalomra adhat okot a tehnopesszimisták – akik szerint a technológiai fejlődés rossz – körében, hiszen itt van a mesterséges intelligencia, a robotok és egyre inkább digitális világban élünk.
Sok szakma átalakult
Vegyük például a villanyszerelőket, akiknek ma már nem elég az erősáramú rendszereket ismerniük, hiszen az intelligens villanyszerelés nemcsak a kábelek behúzásáról, a konnektorok, kapcsolók betelepítéséről szól, hanem a megrendelő kéréseihez igazodva az egyes rendszerek felprogramozásáról is.
Szerencsére a váltás folyamatosan megy végbe, nem pedig egyik napról a másikra, ezért a szakmabelieknek lehetőségük van időben elsajátítani az új ismereteket. A nagy cégek a gördülékenység fenntartása érdekében saját képzéseket indítanak – ez persze nem azt jelenti, hogy a fent említett villanyszerelő egyúttal programozó lesz.
A folyamatos tanulás a fejlődés kulcsa
Ezt az elgondolást követi többek között az ELKO EP vállalat üzleti modellje. A cég minden hónapban megszervezi az iNELS BUS System rendszerpartneri oktatásokat, ahova elsősorban az épületoptimalizálásban érdekelt villanyszerelőket, mérnököket, IT szakembereket, lakberendezőket várják – de természetesen a végfelhasználók sincsenek kizárva. A képzésen résztvevők megismerhetik a rendszer felépítését, eszközeit, a benne rejlő lehetőségeket, illetve a telepítés elméleti és gyakorlati részleteit.
A kétnapos oktatással egyrészt elsajátíthatóak a felsoroltak, másrészt a későbbiekben szerződést kötve rendszerpartnerekké válnak a „tanulók”. Ez azt jelenti, hogy a gyártói szabványokkal, sztenderdekkel, minőségi követelményekkel összhangban telepíthetik a rendszert a megrendelőiknek.
Mi az együttműködés előnye?
A kooperáció mindegyik félnek előnyös. A rendszerpartner profitra tehet szert, a cég pedig „telepítő szakemberhez” jut. A szakma megnevezése csak most hangzik idegennek, mert hamarosan nagyobb számban lesz szükség a munkaerőpiacon az ilyen végzettséggel rendelkezőkre.
Éppen ezért azok a vállalatok, akik időben cselekednek, lépéselőnyre tesznek szert és sokkal több megrendelést tudnak majd megbízhatóan kivitelezni. Velük szemben azok, akik csak a kereslet hirtelen megugrása mellett akarnak beletanulni a szakmába, nehéz helyzetben fogják találni magukat.
Az oktatással tehát egy új képesítés vehető át. Ezzel újabb szolgáltatást lehet kínálni, ráadásul az ügyfelek szemében nő a szakember hitelessége, mert ha választani lehet, inkább olyantól kérnek segítséget, aki követi a szakmájában jelentkező újításokat.
A végfelhasználók így közvetlenül tárgyalhatnak a kivitelezővel, akiktől kérhetik a frissítést, a funkciók átprogramozását. Persze ez nem jelenti azt, hogy ne fordulhatnának egyenesen a gyártóhoz – például abban az esetben, ha az eszközzel kapcsolatban valamilyen probléma adódik. Mindez csak a gyorsabb műszaki-, és egyéb jellegű támogatáshoz való hozzájutást segíti.
Vidéken is van benne potenciál
Mielőtt bárkit magával ragadna az a gondolat, hogy mindennek csak a nagyvárosokban van jogosultsága, szeretnénk eloszlatni ezt a tévhitet. Gondoljunk csak a vidéki házakra és nyaralókra, amelyeknél különösen nagy lehet az igény a távolról történő felügyeletre, hiszen a tulajdonosoknak nincs lehetőségük minden héten leellenőrizni, hogy minden rendben van-e. (Ráadásul, ha már gond van, akkor ez már kevés.) Sokkal nagyobb biztonságot ad egy automatizált rendszer, amelynek segítségével az okostelefon vagy a tablet figyelmeztet a bajra, így lehetőség van az azonnali intézkedésre.
Az „okosotthon kivitelező” tehát újabb mérföldkő a szakmák között, amit a későbbi fejlődés jó eséllyel tovább fog bontani (a marketingen belül például külön terület a szövegírás, a Google vagy a Facebook hirdetések kezelése, ugyanígy a pénzügy sem csak banki tanácsadókból vagy brókerekből áll).